Svar: Ferie til Tyrkiet

31. juli 2004

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Lidt bekymrede mor

Det lyder dejligt med en ferie:o)

Det første du skal være opmærksom på er at din søn ikke kan udligne trykket i ørerne under flyvning, på samme måde som I voksne kan. Det vil derfor være hensigtsmæssigt, hvis du kan få han til at spise af en flaske, når I letter og lander, simpelthen fordi han får udlignet trykket, når han synker/spiser.

Det næste du skal være opmærksom på er at man kan bestille en plads i flyet, hvor der er plads til et lille barn. I nogle fly kan man få en plads med en lift på væggen, så barnet kan ligger der under turen.

Godt fremme i varmen, skal du være opmærksom på at købe vand på flasker og lave modermælkserstatning af det. Hvis det er meget varmt, så kan det være nødvendigt at give ham lidt vand fra flaske ved siden af, men vær opmærksom på at vand ikke indeholder næring og derfor ikke må tage pladsen op for den egentlige mad.

Grød laver du også på vand fra flaske.

Med hensyn til solen, så er det hensigtsmæssigt at I ikke befinder jer i solen i de varmeste timer, dvs ...

Annonce

... mellem 12 og 15. Sørg for at din søn har noget tyndt bomuldstøj på, som han kan ånde igennem og som samtidig skærmer ham for solen. Han skal så vidt muligt være i skyggen, men det er jo svært at undgå solen og derfor er det nødvendigt også at bruge lidt solcreme. Vælger du svanemærkede produkter, så burde det være i orden.

Sørg for en lille sommerhat, som skygger på for øjnene og ned i nakken. Hvis I tager en klapvogn med eller lejer en på stedet, så sørg for at have en parasol med til vognen. Solparasoller til klapvogne/barnevogne kan købes i de større babyforretninger (200-250kr).

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Skal I bade, så køb et bar badebukser til ham, beregnet til babyer. Det vil sige en af de slags, som holder på den afføring, der evt. kunne komme, så der ikke sker uheld i vandet. Vand kan være godt til at blive kølet af og blive afklistret, men husk at han ikke skal være i køligt vand for længe.

Tag en elkedelkande med, så du kan koge vand til flasker/grød. Husk en omformer, hvis strømforsyningen ikke er den samme.

Ønsker jer en rigtig god rejse.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre