Svar: Ferie til Tyrkiet
31. juli 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Lidt bekymrede mor
Det lyder dejligt med en ferie:o)
Det første du skal være opmærksom på er at din søn ikke kan udligne trykket i ørerne under flyvning, på samme måde som I voksne kan. Det vil derfor være hensigtsmæssigt, hvis du kan få han til at spise af en flaske, når I letter og lander, simpelthen fordi han får udlignet trykket, når han synker/spiser.
Det næste du skal være opmærksom på er at man kan bestille en plads i flyet, hvor der er plads til et lille barn. I nogle fly kan man få en plads med en lift på væggen, så barnet kan ligger der under turen.
Godt fremme i varmen, skal du være opmærksom på at købe vand på flasker og lave modermælkserstatning af det. Hvis det er meget varmt, så kan det være nødvendigt at give ham lidt vand fra flaske ved siden af, men vær opmærksom på at vand ikke indeholder næring og derfor ikke må tage pladsen op for den egentlige mad.
Grød laver du også på vand fra flaske.
Med hensyn til solen, så er det hensigtsmæssigt at I ikke befinder jer i solen i de varmeste timer, dvs mellem 12 og 15. Sørg for at din søn har noget tyndt bomuldstøj på, som han kan ånde igennem og som samtidig skærmer ham for solen. Han skal så vidt muligt være i skyggen, men det er jo svært at undgå solen og derfor er det nødvendigt også at bruge lidt solcreme. Vælger du svanemærkede produkter, så burde det være i orden.
Sørg for en lille sommerhat, som skygger på for øjnene og ned i nakken. Hvis I tager en klapvogn med eller lejer en på stedet, så sørg for at have en parasol med til vognen. Solparasoller til klapvogne/barnevogne kan købes i de større babyforretninger (200-250kr).
Skal I bade, så køb et bar badebukser til ham, beregnet til babyer. Det vil sige en af de slags, som holder på den afføring, der evt. kunne komme, så der ikke sker uheld i vandet. Vand kan være godt til at blive kølet af og blive afklistret, men husk at han ikke skal være i køligt vand for længe.
Tag en elkedelkande med, så du kan koge vand til flasker/grød. Husk en omformer, hvis strømforsyningen ikke er den samme.
Ønsker jer en rigtig god rejse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske